Sesi Perbincangan Untuk Ibu Tunggal Di Cameron Highlands.



29 Jun 2008

Pada 22 Jun 2008 (Ahad),Pusat Khidmat PSM Cameron telah mengadakan satu sesi perbincangan untuk ibu-ibu tunggal. Sesi tersebut telah berlangsung di Rumah Kanak-Kanak Istimewa Cameron Highlands (RKICH). RKICH dikendalikan oleh komrad baru di Cameron, Sdr. Simon. Sesi ini bermula bermula pukul 2.00 petang. Saudari Veronica telah membantu kami menjalankan sesi ini.

Kehadiran 23 ibu tunggal memang tidak dijangka. Sesi dimulakan dengan setiap orang mengenali satu-sama lain. Sesi selepas itu memerlukan ibu-ibu tersebut mencari satu objek yang mempunyai persamaan dengan hidup mereka. Di dalam sesi ini, keadaan menjadi haru apabila setiap ibu telah menceritakan keadaan hidup mereka yang terpaksa mengharungi satu kehidupan yang susah.

Kemudian ibu-ibu ini telah dipecahkan kepada 4 kumpulan untuk membincangkan tajuk ‘Peranan Wanita Dalam Masyarakat’. Penyokong PSM yang hadir telah membantu mengendalikan aktiviti ini. Di dalam pembentangan, kebanyakan jawapan menunjukkan ketidakpuasan hati mereka terhadap mekanisme kerajaan yang tidak membantu mereka. Ada yang mengkritik ‘hamper’ yang diberikan setahun sekali. Banyak juga menyoal tentang janji-janji yang telah diberikan.

Sebelum tamat, peserta yang hadir telah mengambil keputusan untuk mengadakan perjumpaan setiap bulan. Perjumpaan seterusnya ialah pada 27 Julai 2008. Selepas itu,peserta mengambil gambar kumpulan bersama semua yang hadir.


Suresh Kumar
PSM Cameron.

No comments: