Banjir di Bertam Valley: Apakah Jawapan Kerajaan untuk 3 Keluarga Ini?

29 November 2008

Kami di PSM Cameron pernah membangkitkan masalah ini. Sila rujuk artikel bertajuk :

Banjir Kilat Mengancam Tiga Keluarga Selama 2 Tahun

Tiga buah keluarga itu terpaksa dipindahkan ke Dewan Orang Ramai Ringlet akibat banjir yang paling besar pernah melanda rumah mereka. Mereka telah dipindahkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Cameron.

Kami telah melawat 3 keluarga tersebut dan telah membelikan bantal untuk mereka. Kebanyakkan barang lain di Balai Raya Ringlet telah disediakan oleh JKM Cameron atau masyarakat di sekitar Ringlet.

Tetapi masalah yang tidak mendapat penyelesaian di sini ialah kemusnahan tempat tinggal akibat Pembinaan Jalanraya Cameron-Kuala Lipis. Kami telah mengadakan perjumpaan dengan Penolong Pegawai Daerah selepas insiden ini. Beliau telah berjanji untuk menolong memberikan penyelesaian jangka panjang dengan memasukkan nama mereka di dalam senarai RPT. Tiada penyelesaian terdekat untuk masalah ini.

Ketiga-tiga keluarga tersebut telah diarah balik ke rumah masing-masing selepas seminggu. Selepas banjir tersebut, struktur asas rumah mereka telah menjadi semakin goyah. Tetapi mereka tiada jalan lain. Selepas 51 tahun merdeka, Kerajaan BN masih lagi belum mempunyai penyelesaian untuk keluarga-keluarga seperti ini.

Suresh Kumar
PSM Cameron

No comments: