Petisyen Untuk Memulihkan Bas Awam Di Cameron

26 Disember 2008

Melalui keputusan yang diambil di dalam MPR Cameron ke-3, satu kempen tandatangan telah dilancarkan untuk memulihkan perkhidmatan bas awam di Cameron Highlands. Salinan surat kempen dilampir bersama artikel ini. Sesiapa yang ingin terlibat di dalam membawa perubahan melalui kuasa rakyat, sila tandatangani petisyen ini di laman web beriku:

http://www.petitiononline.com/basch/petition.html

Berikut ialah petisyen tersebut:

Majlis Perwakilan Rakyat (MPR),
C1-G3, Blok C1, Royal Lily,
39000 Tanah Rata,
Cameron Highlands,
Pahang.
_________________________________________________________________________________

Dato’ Sri Ong Tee Keat,
Menteri Pengangkutan,
Kementerian Pengangkutan Malaysia,
Blok D5, Kompleks D,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62616 Putrajaya.

7 DISEMBER 2008

Tuan,
Permintaan Untuk Kementerian Pengangkutan Masuk Campur Menyelesaikan Masalah Pengangkutan Bas Awam Di Cameron Highlands


Merujuk kepada perkara di atas, kami inginkan pihak tuan masuk campur dan mengambil langkah-langkah sewajarnya untuk memulihkan semula pengangkutan bas awam di Cameron Highlands.

2. Perkhidmatan bas awam di Cameron hampir lumpuh. Kadang-kala, kami terpaksa menunggu bas sehingga berjam-jam. Di antara masalah-masalah yang sering kami hadapi ialah:
  • bas yang lama dan kerap kali rosak (tidak selesa).
  • bas yang tidak mengikut jadual.
  • kekerapan bas yang terlalu lama.
  • masalah-masalah pekerja bas yang membawa kesan kepada perkhidmatan bas.
3. Kami berpendapat bahawa masalah ini tidak akan selesai hanya dengan mengambil tindakan terhadap pengendali perkhidmatan bas. Pengendali perkhidmatan bas juga berhadapan dengan pelbagai masalah. Suatu mekanisma yang lebih berkesan perlu diwujudkan untuk menjalankan perkhidmatan bas awam di Cameron.

4. Perkhidmatan bas awam amat diperlukan untuk rakyat yang berpendapatan rendah. Di samping itu, Cameron Highlands juga merupakan sebuah tempat peranginan dan perkhidmatan bas awam yang selesa akan mengalakkan pengunjung menggunakan pengangkutan awam.

5. Kami berharap pihak tuan dapat mengadakan satu perbincangan tiga hala di antara kami, pengendali bas dan Kementerian Pengangkutan supaya satu penyelesaian dapat dicari. Tuan boleh menghubungi kami melalui wakil-wakil seperti berikut:

  • Suresh Kumar 019-569 6964
  • Simon 016-517 2760
  • Kumar 019-545 1304
Sekian, terima kasih.

No comments: