Sampai Bila... Satu Lagi Isu Penafian Hak Di Blue Valley.



19 Ogos 2008

Sekumpulan pekebun telah berjumpa kami pada 30 Julai 2008 berkenaan kebun-kebun mereka yang masih tidak mempunyai Lesen Pendudukan Sementara (LPS) walaupun sudah berkebun selama 20 tahun ke 30 tahun.

Setiap kali permohonan dibuat, ia ditolak atau tidak diberi jawapan. Jika ditolak, jawapan 'standard' dari Pejabat Tanah Cameron ialah "polisi kerajaan Pahang tidak membenarkan pembukaan tanah pertanian baru di Cameron".

Tetapi peliknya, polisi ini tidak menimbulkan masalah untuk pemegang LPS dengan keluasan tanah yang besar . Banyak pekebun besar (sekitar 15 daripada mereka) telah membuka tanah pertanian yang baru di kawasan itu.

Di antara masalah pekebun-pekebun kecil ini ialah:
  1. masalah jalan akses ke kebun yang sentiasa cuba dihalang oleh pekebun yang mempunyai LPS.
  2. pernah dikompaun RM500 untuk menduduki tanah kerajaan secara haram.
  3. masalah banjir di kebun akibat pembinaan plastik di kebun lain dan juga sungai yang cetek.
  4. permemohonan permit untuk kerja-kerja tanah ditolak di atas alasan tidak mempunyai LPS.
  5. sungai yang menjadi cetek akibat tanah yang mengalir masuk dari kerja-kerja tanah tempat lain.
Pejabat Daerah Cameron tidak pernah mengambil berat mengenai isu ini, malah cuba memberikan harapan palsu dengan mengadakan beberapa siri temuduga yang tidak berpenghujung.

Pusat Khidmat PSM telah meminta temujanji dengan Pegawai Daerah Cameron untuk berbincang hal ini, tapi kami belum mendapat sebarang jawapan.

Di manakah hak seorang rakyat untuk menetap dan hidup di negara ini? Kami akan bersama pekebun kecil Blue Valley meneruskan perjuangan ini.

Suresh Kumar
PSM Cameron

No comments: