Kuasa Rakyat Berjaya Mendapat Jawapan Dari Pejabat Daerah Cameron



17 November 2008

Pada hari ini, sekumpulan 10 orang wakil MPR telah mengunjungi Pejabat Daerah dan Tanah Cameron Highlands (PTDCH). Tujuan kami adalah untuk menyampaikan surat ke-2 meminta Pegawai Daerah (DO) memberikan temujanji dengan penduduk Cameron yang menghadapi masalah. Surat pertama kami bertarikh 23 Oktober 2008 tidak mendapat sebarang jawapan.

Seperti biasa, pegawai di situ telah bersedia untuk menerima surat dan megesahkan penerimaan surat tersebut. Tetapi kali ini kami telah bernekad untuk mendapatkan jawapan dari PTDCH berkenaan temujanji dengan DO. Setiap orang yang hadir telah berhujah. Ini telah mengambil masa lebih kurang 20 minit.

Pegawai yang melayan kami cuba mempertahankan kedudukan PTDCH walaupun sedar akan kesalahan mereka. PTDCH hanya pernah menjawab satu surat sahaja sepanjang 2 tahun lepas terhadap surat-surat yang dihantar dari Pusat Khidmat PSM. Itu pun selepas dibuat laporan di Biro Pengaduan Awam (BPA).

Akhirnya pegawai tersebut berjanji untuk membalas surat kami. Dan kami telah menerima surat balas pada 19 November 2008. Tiada tarikh temujanji diberikan. Apa yang terkandung di dalam surat tersebut ialah alasan mengapa DO tidak dapat berjumpa dengan rakyat pada bulan November 2008. Kami akan membuat keputusan seterusnya pada MPR Cameron ke-3.

Kesimpulan dari kunjungan kami: 10 orang boleh mendapat surat balas dari PTDCH; mungkin 100 orang boleh mendapat satu tarikh temujanji dengan DO.

Suresh Kumar
PSM Cameron

No comments: