Tindakan Pro-Aktif... LPKP Di Pihak Siapa?



Wakil dari MPR telah mengadakan satu kempen tandatangan untuk meminta kerajaan masuk campur dalam menyelesaikan masalah bas awam di Cameron Highlands. Di Cameron, kami menghadapi masalah-masalah berikut:

  1. BAS YANG LAMA DAN KERAP KALI ROSAK (TIDAK SELESA).
  2. BAS YANG TIDAK MENGIKUT JADUAL.
  3. KEKERAPAN BAS YANG TERLALU LAMA.
  4. MASALAH-MASALAH PEKERJA BAS YANG MEMBAWA KESAN KEPADA PERKHIDMATAN BAS.
Kami telah berjaya mengumpul sekitar 1000 tandatangan. Selepas itu saya telah menghubungi Setiausaha LPKP (Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan) untuk meminta satu tarikh supaya kami dari MPR dapat berjumpa dengan beliau dan menyerahkan memorandum mengenai masalah bas.

Selepas saya menghantar sepucuk surat kepada Pengarah LPKP meminta satu tarikh perjumpaan. Saya telah menerima satu panggilan dari seorang bernama En.Muniandy yang mengaku beliau adalah wakil Pejabat Pengarah LPKP. Beliau telah bertanyakan apakah kandungan memorandum tersebut.

Selepas itu saya telah menerima sepucuk surat dari LPKP yang mempertahankan pengendali sistem bas awam, Syarikat Regal. Kami dari MPR belum pun lagi menghantar memorandum masalah kami tetapi LPKP pula telah bertindak secara pro-aktif telah memberikan jawapan kepada masalah yang telah diungkitkan dalam memorandum kami. Kenapakah LPKP yang terletak di bawah Jabatan Perdana Menteri begitu bersungguh-sungguh mempertahankan LPKP? Apakah hubungan Syarikat Regal dengan LPKP. Perjuangan MPR terhadap isu ini akan diteruskan.

Suresh Kumar
PSM Cameron

No comments: