Penyerahan Memorandum Kepada Menteri Pelajaran Malaysia di KPM, Putrajaya Mengenai Parameswary Yang Tidak Dibenarkan Menduduki Peperiksaan SPM 2010



14 Disember 2010

Pada hari ini, kami telah membawa Parameswary Murugan ke Kementerian Pelajaran Malaysia, Putrajaya untuk menyerahkan satu memorandumkepada Menteri berkenaan isu beliau tidak dibenarkan menduduki Peperiksaan SPM 2010. Memorandum ini juga menyentuh mengenai calon SPM yang mengulang dan juga pelajar yang lemah dari segi akademik.

Memorandum kami telah diterima oleh Setiausaha Politik Menteri, Syahrin Bin Md Jamaludin. Beliau telah berjanji untuk memberikan penyelesaian dalam masa 3 hari. Beliau juga mengakui bahawa ini bukanlah satu perkara yang rumit dan boleh diselesaikan.

Kami pergi ke Putrajaya pada hari ini selepas Pejabat Pelajaran Daerah Cameron telah mengatakan mereka tidak berkuasa untuk memberi Parameswary menulis peperiksaan SPM 2010 dan Jabatan Pelajaran Pahang (JPP) pula menyalahkan Parameswary telah mendaftar lambat untuk SPM 2010. JPP juga turut mempertahankan PPD Cameron tanpa melakukan sebarang siasatan atau menghubungi kami.

Penyerahan memorandum hari ini juga telah disertai oleh kumpulan Pemuda Sosialis Sg Siput, yang juga sedang memperjuangkan pendidikan dan peperiksaan percuma di Malaysia.

Saya ingin memetik kata-kata Sdr Arul (Setiausaha Agong PSM) semasa penyerahan memorandum:

" Pelajar tidak diberi peluang untuk menulis peperiksaan dengan alasan tidak membayar yuran tidak dapat diterima. Lebih-lebih lagi Parameswary ialah pelajar yang miskin dan telah kehilangan ibubapanya. Kes ini mungkin kali pertama berlaku di Malaysia, tetapi kami mahu KPM mengambil langkah supaya ini juga kali terakhir kes sebegini berlaku di Malaysia"


Suresh Kumar
PSM Cameron

No comments: